11 Oct 2015

Research and Reference






خلق عالم واقعي في تومب رايدر يتطلب جمع شامل للمراجع , اخذنا صور لمواقع حقيقية في شروق التومب رايدر , حيث تبداء رحلتنا في سوريا , في مخابئ نحتت في سفوح الجبال

Creating believable worlds for Tomb Raider requires extensive reference gathering, and we take photos on location. For Rise of the Tomb Raider, our story begins in Syria in a hidden refuge carved into the mountainside


كبادوكيا في وسط تركيا لديها مناخ مشابه لسوريا , بالمدن الارضية المنحوته في الصخر , كان ذلك مرجعاً رائعاً لمرحلة قبر الرسول ,المقاييس والمهارات الفنية مذهله وجودة الإضاءة رائعة , الصور فوق مثال صغير على المئات من الصور التي التقطناها

تعود لارا بعد ذلك الى لندن , اردنا ان نبرز الهندسة  المعمارية المحلية للمدينة لاظهار الموقع حول شقة لارا , كانت منطقة "صليب الملك" موقعاً رائعاً للتصوير حيث انها تمزج بين التجارة ومحطة القطار والمناطق الحية المبنية من الطوب

Cappadocia is in central Turkey and has a similar climate to Syria with underground cities carved from rock. This was perfect reference for the Prophet’s Tomb, the scale and artistry was amazing and the quality of light was luminous. The photos above and below are a small sample of the hundreds taken

Lara travels back to London, and we wanted to capture some of the local architecture to represent the location around Lara’s flat. King’s Cross was a cool location to shoot in, with a mix of businesses, the train station, and industrial brick living spaces


معظم المغامرة تدور احداثها في سيبيريا , واخترنا ان نستعمل الانترنت للبحث عن معظم صور الجبال والمعسكرات السوفيتيه المهجورة , لكن الوادي العشبي في وسط السهل الهضبي تم استيحائه من منتزه يوسيميتي الوطني في امريكا , كان من السهل علينا زيارة الموقع وقد احتوى على عدة امثلة رائعه من الجبال , الاشجار , الاعشاب والانهار

The bulk of the adventure takes place in Siberia, and we chose to use online research for most of the mountains and abandoned Soviet Gulags, but the lush valley in the center of the hostile tundra was inspired by Yosemite. This location is very convenient for us to travel to and had amazing examples for mountains, trees, grasses, and rivers



الهندسة المعمارية البيزنطية هي اخر اسلوب روماني , والتي تم استيحائها من الهندسة المعمارية اليونانية , احدى مواقعنا تم إستيحائها من مكتبة يونانية من "أفسس" في تريكا , الخراب هنا بدا محفوظ بشكل جيد جداً في بعض الاماكن ومدمر بشدة في البعض الاخر , واجهة المكتبة كانت مثالاً جيد على الهندسة ودقة النحت وذات جو كئيب وهو ماكنا نبحث عنه

Byzantine architecture is a late Roman style, which is inspired by Greek architecture.  One of our locations is inspired by a Greek Library from Ephesus in Turkey. The ruins here are very well preserved in places and are badly damaged in others.  The library façade below was a perfect example of the architecture and carved detail and distress we were looking for


المدينة الخرافية كتاش هي اسطورة روسية لكن الهندسة الدينية الارثوذكسية في روسيا غنية بالطابع البيزنطي , أيا صوفيا والمسجد الازرق في اسطنبول كانا الالهام الاساسي وراء المدينة الاسطورية

The Mythical City of Kitezh is a Russian myth, but the Orthodox religious architecture in Russia has rich Byzantine influences.  Hagia Sophia and the Blue Mosque in Istanbul would be the main inspiration behind the mythical city


ايا صوفيا كانت جوهرة التاج للبناء البيزنطي , كانت قبتها المشهورة معجزة هندسية في وقتها والشعور الذي تحس به عند دخولك يحبس الانفاس , القياسات كبيرة واخذت انفاسي للمشي خلالها للوصول لمنتصف الغرفة , القبة المذهبه تبدوا وكأنها تطير فوقك بينما الجدران غطيت بأنواع مختلفة من الرخام , وقد علقت العديد من الثريات في السقوف وتزيين المنحوتات المفصلة الاعمدة الرئيسية الرخامية والتفاصيل الدقيقة والفسيفساء تبرق في الضوء العابر

الفن البيزنطيي وهندستهم المعمارية كانتا شغف بالنسبة لي لعدة سنوات وكان من الشرف لي ان التقط الاف الصور لهذه الاماكن الخلابة , لذا تعهد فنانونا بجلب اكبر قدر ممكن من التفاصيل والاصالة لعوالمنا قدر المستطاع , هذه الرحلة كانت مثال صغير على ما نقوم به

براين هورتن
مخرج لعبة شروق التومب رايدر

Hagia Sophia was the crown jewel of the Byzantine construction. The signature stacked dome design was an engineering marvel for its time, and the impression you feel going inside is simply breathtaking. The scale is massive and took my breath to walk through the central chamber. The golden domes seem to float above, the walls are panels of various different marbles. Dozens of intricate Brass chandeliers hang low from the ceiling, detailed carvings decorate the capitals of each marble pillar and the meticulous detail of the mosaics glisten in the glancing light

Byzantine Art and architecture has been a passion of mine for many years and it was an honor to capture thousands of pictures of these the amazing locations.  Our artist are committed to bringing as much detail and authenticity to our worlds as possible, these reference trips are just on small example of how we do that

Brian Horton
Game Director, Rise of the Tomb Raider


11 Oct 2015

Research and Reference






خلق عالم واقعي في تومب رايدر يتطلب جمع شامل للمراجع , اخذنا صور لمواقع حقيقية في شروق التومب رايدر , حيث تبداء رحلتنا في سوريا , في مخابئ نحتت في سفوح الجبال

Creating believable worlds for Tomb Raider requires extensive reference gathering, and we take photos on location. For Rise of the Tomb Raider, our story begins in Syria in a hidden refuge carved into the mountainside


كبادوكيا في وسط تركيا لديها مناخ مشابه لسوريا , بالمدن الارضية المنحوته في الصخر , كان ذلك مرجعاً رائعاً لمرحلة قبر الرسول ,المقاييس والمهارات الفنية مذهله وجودة الإضاءة رائعة , الصور فوق مثال صغير على المئات من الصور التي التقطناها

تعود لارا بعد ذلك الى لندن , اردنا ان نبرز الهندسة  المعمارية المحلية للمدينة لاظهار الموقع حول شقة لارا , كانت منطقة "صليب الملك" موقعاً رائعاً للتصوير حيث انها تمزج بين التجارة ومحطة القطار والمناطق الحية المبنية من الطوب

Cappadocia is in central Turkey and has a similar climate to Syria with underground cities carved from rock. This was perfect reference for the Prophet’s Tomb, the scale and artistry was amazing and the quality of light was luminous. The photos above and below are a small sample of the hundreds taken

Lara travels back to London, and we wanted to capture some of the local architecture to represent the location around Lara’s flat. King’s Cross was a cool location to shoot in, with a mix of businesses, the train station, and industrial brick living spaces


معظم المغامرة تدور احداثها في سيبيريا , واخترنا ان نستعمل الانترنت للبحث عن معظم صور الجبال والمعسكرات السوفيتيه المهجورة , لكن الوادي العشبي في وسط السهل الهضبي تم استيحائه من منتزه يوسيميتي الوطني في امريكا , كان من السهل علينا زيارة الموقع وقد احتوى على عدة امثلة رائعه من الجبال , الاشجار , الاعشاب والانهار

The bulk of the adventure takes place in Siberia, and we chose to use online research for most of the mountains and abandoned Soviet Gulags, but the lush valley in the center of the hostile tundra was inspired by Yosemite. This location is very convenient for us to travel to and had amazing examples for mountains, trees, grasses, and rivers



الهندسة المعمارية البيزنطية هي اخر اسلوب روماني , والتي تم استيحائها من الهندسة المعمارية اليونانية , احدى مواقعنا تم إستيحائها من مكتبة يونانية من "أفسس" في تريكا , الخراب هنا بدا محفوظ بشكل جيد جداً في بعض الاماكن ومدمر بشدة في البعض الاخر , واجهة المكتبة كانت مثالاً جيد على الهندسة ودقة النحت وذات جو كئيب وهو ماكنا نبحث عنه

Byzantine architecture is a late Roman style, which is inspired by Greek architecture.  One of our locations is inspired by a Greek Library from Ephesus in Turkey. The ruins here are very well preserved in places and are badly damaged in others.  The library façade below was a perfect example of the architecture and carved detail and distress we were looking for


المدينة الخرافية كتاش هي اسطورة روسية لكن الهندسة الدينية الارثوذكسية في روسيا غنية بالطابع البيزنطي , أيا صوفيا والمسجد الازرق في اسطنبول كانا الالهام الاساسي وراء المدينة الاسطورية

The Mythical City of Kitezh is a Russian myth, but the Orthodox religious architecture in Russia has rich Byzantine influences.  Hagia Sophia and the Blue Mosque in Istanbul would be the main inspiration behind the mythical city


ايا صوفيا كانت جوهرة التاج للبناء البيزنطي , كانت قبتها المشهورة معجزة هندسية في وقتها والشعور الذي تحس به عند دخولك يحبس الانفاس , القياسات كبيرة واخذت انفاسي للمشي خلالها للوصول لمنتصف الغرفة , القبة المذهبه تبدوا وكأنها تطير فوقك بينما الجدران غطيت بأنواع مختلفة من الرخام , وقد علقت العديد من الثريات في السقوف وتزيين المنحوتات المفصلة الاعمدة الرئيسية الرخامية والتفاصيل الدقيقة والفسيفساء تبرق في الضوء العابر

الفن البيزنطيي وهندستهم المعمارية كانتا شغف بالنسبة لي لعدة سنوات وكان من الشرف لي ان التقط الاف الصور لهذه الاماكن الخلابة , لذا تعهد فنانونا بجلب اكبر قدر ممكن من التفاصيل والاصالة لعوالمنا قدر المستطاع , هذه الرحلة كانت مثال صغير على ما نقوم به

براين هورتن
مخرج لعبة شروق التومب رايدر

Hagia Sophia was the crown jewel of the Byzantine construction. The signature stacked dome design was an engineering marvel for its time, and the impression you feel going inside is simply breathtaking. The scale is massive and took my breath to walk through the central chamber. The golden domes seem to float above, the walls are panels of various different marbles. Dozens of intricate Brass chandeliers hang low from the ceiling, detailed carvings decorate the capitals of each marble pillar and the meticulous detail of the mosaics glisten in the glancing light

Byzantine Art and architecture has been a passion of mine for many years and it was an honor to capture thousands of pictures of these the amazing locations.  Our artist are committed to bringing as much detail and authenticity to our worlds as possible, these reference trips are just on small example of how we do that

Brian Horton
Game Director, Rise of the Tomb Raider