19 Oct 2015

Creating Believable Skin and Character Material Effects


عامل اخر يساعد على جعل الشخصيات ثلاثية الابعاد واقعية اكثر هو نوعية الجلد , المواد المثالية المستعملة في الالعاب عادتاً ما تبدو ذات سطح خشن وبليدة , في المقابل يبدو الجلد الحقيقي ناعماً وشفافاً نوعاً ما ,يخترق الضوء سطحه وبعضه مبعثر عليه (السطح الثانوي المبعثر) ويعكس جزء منه , مادة الجلد المستخدمة في شروق التومب رايدر تحاكي تلك الظاهرة لاعطاء الشخصيات مظهر حقيقي

الصوره التالية تظهر تأثير السطح الثانوي المبعثر على جلد لارا , على اليمين تشاهد الجلد مع التأثير على اليسار بدون التأثير


Another factor that helps make a 3D character believable is the quality of the skin. A typical material used in games tends to render surfaces hard and opaque. Real skin, on the other hand, is soft and slightly translucent. Light penetrates the surface, some of it scattered (sub-surface scattering) and absorbed with only a portion bouncing back. The skin material used in Rise of the Tomb Raider simulates this phenomenon and gives the characters a more life-like appearance.

The following images show the effects of sub-surface scattering (SSS) on Lara’s skin. On the right you see the skin with SSS turned on. On the left, the SSS is turned off.


مادة الجلد قادرة ايضاً على اظهار السطح الخلفي لتأثير البعثرة لمصدر ضوء قوي عندما يوضع خلف الشخصية , تصبح الاذن حمراء بسبب اختراق الضوء لها

The skin material is also capable of showing the backscattering effect of a strong light source when positioned behind the character. The ears turn red as the light penetrates through them.


التأثير المادي للشخصيات

التأثير المادي على الشخصيات هي عناصر مكملة للعبة يقصد منها اظهار تقدم الشخصية وتطورها , واعطاء احساس بالترابط بين الشخصيات والبيئة , هنالك اربعة تأثيرات اساسية لكل شخصية , القذارة , الدماء , الثلج و البلل , كل تأثير يمكن ان يرتفع من 0 الى 100% ومافوق , ويمكن ايضاً تكون طبقات مثلاً 50% قذارة 50% دماء

الصورة في الاسفل توضح لارا بتأثير الدماء

Character Material Effects

The material effects on the characters are an integral part of the game meant to show character progression and to give a sense of connection between the characters and environments. There are four basic effects for each character: Dirty, Bloody, Snowy and Wet. Each effect can be ramped from 0-100% and beyond. They can also be layered, for example, 50% dirty and 50% bloody.
Pictured below is Lara’s blood effect.



موضح في الاسفل تقدم القذارة وتأثير الثلج على لارا

Shown below is the progressive dirt and snow effect on Lara.


التأثيرات يمكن ان تطلق من احداث معينة مثل القتال او السباحة , أي تأثير "سيغسل" اذا غطست لارا في الماء او بدء المطر بالهطول , التأثير الرطب نفسه سيقل في فترة زمنية بسيطة
النظام المادي في شروق التومب رايدر يلعب دوراً كبيراً لجعل الشخصيات واقعية اكثر , حيث تقدم تفاصيل وديناميكية تساعد في غمر اللاعب بجو اللعبه

كام يو

الرئيس الفني للشخصية في شروق التومب رايدر

The effects can be triggered by specific events such as combat or swimming. Any effect will “wash” off if Lara dives into water or if it starts raining. The wet effect itself will diminish over a short period of time.

The material system in Rise of the Tomb Raider plays a large role in making the characters realistic. They provide detail and dynamics that help immerse the player in the game.

Kam Yu
Lead Character Artist, Rise of the Tomb Raider



19 Oct 2015

Creating Believable Skin and Character Material Effects


عامل اخر يساعد على جعل الشخصيات ثلاثية الابعاد واقعية اكثر هو نوعية الجلد , المواد المثالية المستعملة في الالعاب عادتاً ما تبدو ذات سطح خشن وبليدة , في المقابل يبدو الجلد الحقيقي ناعماً وشفافاً نوعاً ما ,يخترق الضوء سطحه وبعضه مبعثر عليه (السطح الثانوي المبعثر) ويعكس جزء منه , مادة الجلد المستخدمة في شروق التومب رايدر تحاكي تلك الظاهرة لاعطاء الشخصيات مظهر حقيقي

الصوره التالية تظهر تأثير السطح الثانوي المبعثر على جلد لارا , على اليمين تشاهد الجلد مع التأثير على اليسار بدون التأثير


Another factor that helps make a 3D character believable is the quality of the skin. A typical material used in games tends to render surfaces hard and opaque. Real skin, on the other hand, is soft and slightly translucent. Light penetrates the surface, some of it scattered (sub-surface scattering) and absorbed with only a portion bouncing back. The skin material used in Rise of the Tomb Raider simulates this phenomenon and gives the characters a more life-like appearance.

The following images show the effects of sub-surface scattering (SSS) on Lara’s skin. On the right you see the skin with SSS turned on. On the left, the SSS is turned off.


مادة الجلد قادرة ايضاً على اظهار السطح الخلفي لتأثير البعثرة لمصدر ضوء قوي عندما يوضع خلف الشخصية , تصبح الاذن حمراء بسبب اختراق الضوء لها

The skin material is also capable of showing the backscattering effect of a strong light source when positioned behind the character. The ears turn red as the light penetrates through them.


التأثير المادي للشخصيات

التأثير المادي على الشخصيات هي عناصر مكملة للعبة يقصد منها اظهار تقدم الشخصية وتطورها , واعطاء احساس بالترابط بين الشخصيات والبيئة , هنالك اربعة تأثيرات اساسية لكل شخصية , القذارة , الدماء , الثلج و البلل , كل تأثير يمكن ان يرتفع من 0 الى 100% ومافوق , ويمكن ايضاً تكون طبقات مثلاً 50% قذارة 50% دماء

الصورة في الاسفل توضح لارا بتأثير الدماء

Character Material Effects

The material effects on the characters are an integral part of the game meant to show character progression and to give a sense of connection between the characters and environments. There are four basic effects for each character: Dirty, Bloody, Snowy and Wet. Each effect can be ramped from 0-100% and beyond. They can also be layered, for example, 50% dirty and 50% bloody.
Pictured below is Lara’s blood effect.



موضح في الاسفل تقدم القذارة وتأثير الثلج على لارا

Shown below is the progressive dirt and snow effect on Lara.


التأثيرات يمكن ان تطلق من احداث معينة مثل القتال او السباحة , أي تأثير "سيغسل" اذا غطست لارا في الماء او بدء المطر بالهطول , التأثير الرطب نفسه سيقل في فترة زمنية بسيطة
النظام المادي في شروق التومب رايدر يلعب دوراً كبيراً لجعل الشخصيات واقعية اكثر , حيث تقدم تفاصيل وديناميكية تساعد في غمر اللاعب بجو اللعبه

كام يو

الرئيس الفني للشخصية في شروق التومب رايدر

The effects can be triggered by specific events such as combat or swimming. Any effect will “wash” off if Lara dives into water or if it starts raining. The wet effect itself will diminish over a short period of time.

The material system in Rise of the Tomb Raider plays a large role in making the characters realistic. They provide detail and dynamics that help immerse the player in the game.

Kam Yu
Lead Character Artist, Rise of the Tomb Raider